Definisi Pengajaran
Pengajaran merupakan aktiviti atau proses yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran yang tertentu. Ia meliputi perkara-perkara seperti aktiviti perancangan,pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian dengan tujuan menyebarkan ilmu pengetahuan atau kemahiran kepada pelajar-pelajar dengan cara yang berkesan.
Definisi Pembelajaran
Pembelajaran adalah perubahan tingkah laku. Perubahan tingkah laku melalui pembelajaran iaitu perubahan yang lebih maju, lebih tinggi dan lebih baik daripada tingkah laku yang sedia ada sebelum aktiviti pembelajaran.
1. Objektif Nilai
2. Objektif Pengetahuan
3. Objektif Kemahiran
Penggunaan sumber yang betul dalam p&p dapat membantu:
-meningkatkan daya ingatan
-menambah keseronokan
-meningkatkan kefahaman
-memupuk kemahiran intrapersonal
-meningkatkan kemahiran berfikir (KBKK)
-memberi motivasi
-meningkatkan kreativiti murid
-memberi peluang main peranan
-membentuk kemahiran psikomotor
Interpersonal & Intrapersonal
Kemahiran antara perorangan atau kemahiran interpersonal merujuk kepada algoritma mental dan berkomunikasi yang digunakan semasa komunikasi dan interaksi sosial untuk mencapai kesan atau keputusan tertentu.
Konsep asas yang berkaitan dengan komunikasi interpersonal ialah seperti konsep kendiri, sikap, sahsiah, nilai dan matlamat. Ia akan membantu mewujudkan seorang individu yang berkebolehan dan berkeyakinan semasa berinteraksi dengan persekitarannya.
Konsep kendiri yang teguh ialah dengan memastikan keseimbangan JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial) di dalam hidup atau diri seseorang.
- Konsep Jasmani – kepercayaan terhadap diri sendiri dari sudut fizikal.
- Konsep Pergaulan Sosial – jenis-jenis pergaulan yang disukai atau tidak serta penerimaan masyarakat terhadap diri individu.
- Konsep Emosi – seperti periang, sensitif dan sebagainya
- Konsep Intelek – prestasi di dalam pelajaran serta konflik diri terhadap tahap kebijaksanaan yang terdapat di dalam diri individu.
- komunikasi mata
- pergerakan dan postur
- gestur dan mimik muka
- pakaian dan penampilan
- nada suara
- lenggok bahasa
- interaksi dua hala
- kecindanan, humor
- jadi diri sendiri
- anggaran kos
- kebolehgunaan
- mobiliti (mudah dibawa)
- bahan mentah yang mudah diperolehi
- unsur-unsur keselamatan.
- simpanan dan penyelenggaraan.
- gambar
- majalah
- ICT- CD
- Benda maujud
- kesesuai tempat
- punca tenaga (elektrik)
- kaedah penglabelan
- diuji kebolehgunaan.
- faktor fizikal
- penggunaan masa
- kos -tidak terlalu mahal
- perancangan
- mobiliti
- teori simulasi sensori.
- ransangan deria
- estetika- warna, bentuk yang cantik.
Teori Pembelajaran Gagne
Teori pembelajaran Gagne juga dikenali sebagai teori pemprosesan maklumat. Mengikut Gagne, organisma menerima pelbagai jenis rangsangan daripada persekitarannya secara sedar dan tidak sedar. Rangsangan ini akan diterima dan diproses oleh deria-deria orgnisma. Setiap individu akan menilai input daripada persekitarannya, mentafsirkannya dan memindahkannya kepada tindakbalas tertentu. Rangsangan diproses oleh sistem saraf untuk dikenali dan diletakkan dalam bahagian otak ingatan jangka Gagne juga mengatakan bahawa pembelajaran dan penyampaian isi pengajaran mesti bergerak daripada aras paling mudah kepada yang lebih kompleks. Beliau mengemukakan 8 fasa yang melibatkan proses pembelajaran :
i) motivasi
ii) kefahaman
iii) pemerolehan
iv) penahanan
v) mengingat kembali
vi) generalisasi
vii) pelakuan
ix) maklum balas
TEORI MULTIPLE INTELLIGENCE
Menurut Alick (1999), teori multiple intelligence diperkenalkan oleh Howard Gardner. Teori ini mencadangkan 8 jenis kecerdasan yang mungkin dimiliki oleh setiap individu yang boleh membantu pembelajaran mereka iaitu:
Jenis | Sifat |
Linguistik | Pelajar menggunakan bahasa secara berkesan dan mempunyai keupayaan auditori yang optimum. Belajar paling baik melalui pendengaran .Tidak membina gambaran mental . Suka bercakap .Gemar membaca, bermain teka kata dan penulisan |
Logikal | Pemikiran secara konsep, abstrak. Berkebolehan menjelajahi dan menghubungkait .Gemar pembuktian, pengiraan, permainan berasaskan logik dan menyelesaikan puzzle |
Bodily / Kinesthetic | Gemar pergerakan aktif dalam pembelajaran. Mempunyai kemahiran berkomunikasi melalui body language dan aktiviti fizikal. Cemerlang dalam aktiviti 'hands-on' . Sukar memberi tumpuan dan fokus. |
Visual / spatial | Perlukan visual untuk membina kefahaman . Belajar paling berkesan melalui gambar dan imej . Menukar apa yang dibaca dan didengar kepada gambaran mental. Cemerlang dalam pembelajaran bilik darjah. |
Muzik | Sensitif terhadap irama dan bunyi .Boleh belajar dengan muzik latarbelakang |
Interpersonal | Suka berinteraksi dengan individu lain . Belajar paling baik melalui aktiviti berkumpulan. |
Intrapersonal | Sensitif . Belajar paling baik secara individu |
Soalan:
Bagaimana kaitan antara sumber pembelajaran dengan model pembelajaran?
Jenis2 sumber.
AECT -Association of Education Communication Technology
- material
- pesanan
- orang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan