Komen Terbaru

Rabu, 23 Disember 2009

Kuliah En Hamzah

Strategi

Kategori dan jenis permainan
Teacher Games For Understanding (TGFU)
  • Banyak menekankan pemahaman yang menyeluruh setiap permaianan
  • Meningkatkan tahap aktiviti fizikal
  • Menjadikan PJK motivasi dan sukan ria
  • Mengembangkan kemahiran pelajar menyelesaikan masalah dan membuat keputusan
Matlamat:

Sasaran
  • untukmeletakkan objek di tempat yang dikehendaki.
Pukulan
  • menggunakan alat dan biasanya permainan padang/gelanggang
Pengurusan dan pengelolaan permainan kanak2
  • pra/ sebelum permainan
  • semasa
  • selepas
Pra/sebelum
  • mengenalpasti masa dan tempat yang sesuai
  • merancang aktiviti /permainan yang menarik
  • memastikan peralatan mencukupi dan sesuai
  • mempelbagaikan dan menggunakan peraturan yang sesuai
Semasa
  • menyusun permainan/peraturan
  • memastikan murid2 memahami dengan jelas peraturan permainan terutama memperkenalkan permainan baru
  • mewujudkan semangat kesukanan dan ceria
  • mengawasi dan memastikan peraturan dipatuhi
  • menggalakkan murid terlibat secara aktif
Selepas
  • membuat post mortem/maklumbalas
  • membuat refleksi
  • penghargaan kepada murid2 yang berjaya
  • memulangkan peralatan ke tempat asal
  • guru mengkaji semula peraturan permainan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan