Komen Terbaru

Selasa, 7 Jun 2011

Soalan Latihan (Jawapan)

1. Tokoh setiap teori

1. Teori Kognitif

2. Teori Konstruktivisme

3. Teori pembelajaran social

4. Sensory Simulation Theory

2.

3. Tujuan penggunaan sumber dlm PSK

1. Seronok

2. Tingkat motivasi

3. Tingkat kreativiti

4. Merangsang deria

5. Meningkat kefahaman dan intepretasi maklumat

6. Kemahiran interpersonal

7. Kemahiran berfikir

8. Tingkatkan minat

4. Jenis Sumber dan contoh

TMK (emel, internet, )

Teknologi Pendidikan (tv, radio. cd/dvd,

Bahan Maujud

(relia –[asli [hidup, bukan hidup, awet[kloroform],specimen[serangga]]

Hidup (kucing, lembu, tumbuhan,tikus)

Tidak hidup ( model, kerusi, meja, batu)

5.. Kelebihan dan kelemahan bahan bercetak

Kelebihan

Kekurangan

1. Mudah didapati

2. Senang dibawa

3. Murah/kos efektif

4. Mudah guna

5. Mudah disimpan

1. Tidak dpt disunting

2. Mudah rosak

3. Maklumat lapuk

4. Tidak interaktif

5. Tiada unsur audio

6. Penggunaan bahan TMK dalam P&P

KELEBIHAN

KEKURANGAN

1. Menarik

2. Mudah diubahsuai

3. Interaktif

4. Maklumat terkini

5. Mesra pengguna

6. Fleksibel

Sukar diakses

Kos yg tinggi

Kemahiran ICT

Ancaman virus

Penyelenggaraan tinggi

Bergantung pd tenaga elektrik

7. Pemilihan sumber yang sesuai.

1. Sesuai dengan aras keboehan dan pemahaman murid

2. Menepati objektif

3. Kepelbagaian guna

4. Tahan lasak/ berkualiti

5. Saiz yang sesuai

6. Warna yg pelbagai

7. Kos efektif

8. Mudah disimpan/diselenggara dan diperolehi

9. Mesra pengguna

10. Merangsang aktiviti

8. Sumber Pembelajaran yang kreatif dan inovatif

1. Perancangan (kos, bahan, agihan tugas, jangkamasa)

2. Perisian/ICT

3. Langkah-langkah penyediaan.

4. Rujukan

5. Kemasan

6. Cara penggunaan/ Manual

7. Penilaian hasil kerja

8. Penyelenggaraan

9. Konsep PKSR

1. Penilaian yg dijalankan secara menyeluruh dan berterusan

2. Aspek afektif dan amalan x dpt diuji dlm penilaian sumatif. Oleh itu kaedah PKS dpt melengkapkan penilaian yg meliputi ketiga-tiga aspek Pengetahuan, Kemahiran dan Nilai Sivik.

10. 3 tujuan PKSR

1. Menilai perkembangan dan kemajuan setiap murid secara menyeluruh dan berterusan dalm 3 aspek utama.

2. Dpt menguji 3 komponen utama PSK

3. Membolehkan murid mengetahui kekuatan dan kelebihan pembelajaran dan membuat tindakan susulan.

11. 4 ciri PKSR

1. Bersifat formatif dan menekankan perkembangan individu

2. Maklumat yg diperolehi member maklumbalas ttg tahap pembelajaran yg dikuasai oleh murid

3. Dikendalikan oleh oleh guru secara bersistem (merancang, mengurus, merekod, melapor dan tindakan susulan

4. Menggunakan pelbagai kaedah (permerhatian ,lisan,penulisan )serta sesuai unt penilaian kendiri.

12. Huraikan komponen utama yg dinilai dlm PKSR

1. Pengetahuan - maklumat atau idea asas yg murid perlu tahu unt menjadi wargangra yg baik.

2. Kemahiran

3. Nilai

13. Prosedur dan langkah2 dlm PKSR

1. Menentukankan hasil pembelajaran (HSP)

2. Menetapkan kaedah penilaian.

14. Kaedah PKSR

1. Pemerhatian

2. Lisan

3. Penulisan

15. 3 Jenis alat penilaian

1. Senarai semak

2. rekod anekdot

3. Skala kadar

16. Penilaian bukan bertulis

1. Lisan (soaljawab, temuduga)

2. Pemerhatian

3. Kuiz

17.Rujuk belakang soalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan